Blogi

Tampereen budjetti vuodelle 2018

Tampereen valtuuston käsittelyssä oli tänään 13.11.2017 ensi vuoden talousarvio eli Tampereen budjetti vuodelle 2018. Kuten aina, se herätti myös keskustelua.

Huomioitavaa siinä lienee se, että se on ensi vuonnakin vielä alijäämäinen. Näillä näkymin 15,7 miljoonaa. Talouden tasapainottaminen valtuustokaudella on toki tavoitteena ja uskonkin, että siihen toki päästään. Keskustelua olisi toki voitu käydä tasapainottamisesta jo 2018, jos pormestariohjelmassa ei olisi lyöty veronkorotuksia jäihin. Ilmeisestikin kokoomuksen vaatimuksesta.

Kaikki ryhmät huolestuneena päivittelevät alijäämäisiä budjetteja ja moni vaatii niin tiukkaa menokuria, että siinä voi jo palvelutkin vaarantua. Siihen ei onneksi olla menossa.

Mielestäni veronkorotus olisi tosin pitänyt olla keinovalikoimassa jo vuodelle 2018. Vuonna 2019 siihen voidaan jo kuitenkin joutua palaamaan, luki ohjelmassa mitä tahansa. Huomioitavaa on myös, että vuonna 2020 siihen ei voida puuttua sote- ja maakuntauudistuksen takia, muutossäännökset kieltävät sen. Eli olisiko sittenkin pitänyt korottaa?

Eli olisiko sittenkin pitänyt korottaa? Click To TweetEsimerkkinä voisi mainita, että jo puolen prosenttiyksikön nosto kunnallisveroon olisi käytännössä paikannut vuoden 2018 alijäämän. Lisäksi voisin mainita, että Tampereella on tällä hetkellä Pirkanmaan alhaisin kunnallisveroprosentti. Olisimme voineet nostaa kunnallisveroa väliaikaisesti esim. 0,25-prosenttiyksikköä Pirkkalan tasolle ja paikata suuren osan alijäämästä jo ensi vuodelle ja poistaa alijäämäisyyden todennäköisesti vuonna 2019. Mainitsemallani pienellä nostolla ei olisi myöskään ollut mitään vaikutusta työvoiman jakaantumiseen Pirkanmaan alueella, saati sitten Suomen mittakaavalla. Veroja maksamallahan se hyvinvointiyhteiskunta syntyy. Lue lisää esim. Tulonsiirrot ovat hyvinvointiyhteiskunnan elinehtoTampereen budjetti vuodelle 2018

Budjetissa arvellaan myös nettomenojen laskevan 0,3 prosenttia. Tämä lienee melko haastavaa. Varsinkin jos ottaa huomioon Vasemmistoliiton esittämän kannan, että sosiaali- ja terveysalueen budjetti on säädetty sen verran alas, että sen toteutuminen on melko epätodennäköistä. Tässä voi vielä ottaa senkin huomioon, että esim. tänä vuonna sote alijäämä näyttää muodostuvan tilinpäätöksessä selkeästi yli 30 miljoonan luokkaan. Jos ensi vuonna sieltä vielä nipistetään, kuten nyt näyttää, on budjetin toteutuminen melko arveluttavaa.

Tampereen talousarviossa ja strategiassa on ilahduttavaa eteenpäin suuntautuvuus. Ratikka ja sen tuoma kansainvälinenkin tunnettuus. Tästä voisi varmaankin esittää jo esimerkkinä viime viikolla julkistettu suunnitelma uudesta Marriott-hotellista Tampere-talon kupeeseen. Itse ainakin arvelen, että Tampereen uskalias strategia ja visio on tämän takana. Tuskinpa maailman suurin hotelliyhtiö olisi tullut menoleikkauksiin keskittyvään ja sisäänpäin katsovaan visiottomaan kaupunkiin.

Suuret investoinnit tuovat kuitenkin haasteita tulevaisuuden taloudenpidolle. Tampereen kaupungin asukaskohtainen velka nimittäin nousee 3040 euroon per asukas ensi vuonna. Vaikka velkaantumistaso ei ole vielä mitenkään hälyttävä, varsinkin verrattaessa muihin suuriin kaupunkeihin, on velkaantumistahti silti melko huima.

Mitään ei voi kuitenkaan saavuttaa tekemättä rohkeaa kaupunkistrategiaa ja ottamatta riskejä. Tämän tietää joka ikinen yrittäjä ja asiaan muutenkin perehtynyt. Mielestäni riskit eivät ole vielä sillä tasolla, että niistä pitäisi huolestua. Onhan Tampere Suomen vetovoimaisin kaupunki useilla mittareilla.

Työllisyydessä on tänä vuonna myös ollut positiivisia merkkejä ja olemmekin menossa hyvää vauhtia kohta maan keskiarvoa, joskin työtä se vielä vaatii. Kaupungin strategia ja viime aikojen positiiviset uutiset varmasti lisäävät luottamusta siihen, että tähän päästään.

Lopuksi totean, että veronkorotuskeskustelu olisi ollut virkistävä ja mielestäni sitä olisi pitänyt todella harkita em. mainituista seikoista johtuen.  Ja itse olisin myös kiinnostunut jonkinlaisesta Tampereen ja/tai Pirkanmaan veroprosenttien vaikuttavuusarvioinnista ja/tai tutkimuksesta. Siihen olisi hyvä perustaa verotuspäätöksiä, pelkkien poliittisten motiivien sijaan. Tampereen budjetti vuodelle 2018 on siis melko haastava toteuttaa, mutta uskon sen silti johtavan ainakin tyydyttävään lopputulemaan.

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *